Healthy Pizza Bianco Tonno

Wanneer ik een keer echt lekkere pizza wil eten én toch zo gezond mogelijk wil, maak ik deze pizza. Ook zijn de slices erg gewild als borrelhapje op een feestje. Want wie houdt er nu niet van een zoutig hapje?

desiree kerkdijk

Ik kan veel dingen met gemak laten staan waarvan ik weet dat er tarwezetmeel in zit. Maar de smaak en bite van een goede krokante pizza eten… Ik ben er gek op en wil dat niet missen.

Soms wil ik gewoon een echt lekkere pizza! Maar wel één zonder al te veel toevoegingen en mét behoorlijk wat topping. Tadaaa!

Ja, ik kan ervoor naar een pizzeria gaan maar eerlijk gezegd is de pizza die ik zelf precies die pizza die ik wil. 

Een goede oven in huis is  een must!

Een tijdje geleden bleek mijn combi-magnetron-oven helemaal versleten te zijn. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om over te gaan op een lang gekoesterde wens. Die van een échte oven die heter kan en groter is binnen de besloten inbouwkast die ik al had. M’n recepten zijn hetzelfde maar wat een wereld van verschil. Doe jezelf ook een lol en investeer in goede apparatuur als je de kans hebt. 

En de bodem.

Die is natuurlijk het belangrijkst voor de pizza-ervaring. In de loop van de jaren experimenteerde ik met het zelf maken van bloemkoolbodems. Dus helemaal zonder tarwemeel. Door de toevoeging van kaas zou de bloemkoolrijst bij elkaar gehouden moeten worden, maar ook andere varianten heb ik geprobeerd. En tóch kom ik terug op een (deels) tarwebloembodem.

  • Ten eerste wordt het met kaas in de bodem en kaas als topping érg machtig. 
  • Ten tweede is het erg veel werk. Je kunt niet meer spreken van “even een pizza eten”. Dat hoort voor mij wel bij de pizza-ervaring. Het moet convenience-food zijn. 
  • Ten derde heb je niet dat pizza sensorische gevoel. Dat waarbij je de slice makkelijk oppakt met je vingers bij een puntje van de crust terwijl deze horizontaal blijft staan. Klaar om afgebeten te worden waarbij de kruimeltjes en bits vrolijk in het rond springen. De meeste bloemkoolbodems hangen door of vallen uiteen als je dat doet. Moet je echt met mes en vork eten… Meh!
  • Ten vierde is de smaak zoals van ieder andere groentegerecht, wat op zich niet erg is… Afgezien van de moeite die je moet doen om het zo te draperen en camoufleren dat het lijkt op een pizza. En het feit dat ik al de hele week 2 keer per dag groentegerechten eet. 

Al met al zeg ik “Nee dank u”  tegen zelf bloemkool-pizzabodem maken.

WEL

Ik ga voor de Magioni Bloemkoolpizzabodem die je zelf kan beleggen. Deze is bij de meeste grote supermarktketens te verkrijgen. 

Ja, deze bestaat voor ongeveer 60% uit tarwebloem maar bevat verder een behoorlijk cleane ingrediëntenlijst. Het is een processed food maar slechts laag processed en vooral een convenience food.  Je kunt hem bijzonder krokant bakken met het juiste ovenprogramma en is vooral lekker en goed van echte pizzasmaak.

Succes gegarandeerd! Superlekker! Gewoon genieten van deze pizza-ervaring zonder ergens spijt van te hebben. Perfecto

 

Pizza Bianca

Ik heb deze pizza toevallig een keer zonder tomatensaus gemaakt want die was ik vergeten. En wat blijkt? Lekker!  De smaken van de topping komen zonder saus veel beter uit. En het is nog makkelijker ook. Een pizza zonder tomatensaus blijkt ook nog een naam te hebben in Italie: Pizza Bianca.  Zo ontstaan de meeste nieuwe ideeën meestal. Wel even opmerken.

Tonijn en Ansjovis zijn een bron van Omega-3 vetzuren. Goed voor je zenuwstelsel en ontstekingsremmend.

 

Genoeg proteïnen voor een sterk lichaam

Voor de topping kies ik voor een blikje van 120 gram tonijn per pizza. Tonijn bevat maar liefst 26 gram proteïnen per 100 gram. Dat is meer dan in vlees of kaas en is daarmee dus een stevige bron van proteïnen. Kies voor een zo duurzaam mogelijk keurmerk. 

Zeker als je veel fysiek werk verzet of vaker sport heb je proteïnen nodig!  Om je spieren te onderhouden of sterker te laten worden. Ook als je al op leeftijd bent is dit zeer belangrijk tegen veroudering (sarcopenie).

Proteïnen dragen daarnaast bij aan het gevoel van voldaan te zijn na het eten.

Ingrediënten voor 2 pers 

  • 1 pak Magioni Bloemkoolpizza bodem, daarin zitten al 2 bodems.
  • 1 kleine witte ui of sjalot, gepeld
  • 2 tenen knoflook
  • 2 blikjes tonijn (met vleugje/ op) olijfolie, uitgelekt
  • ansjovispasta, suikervrij bv van Rizzoli 
  • Groene Nocerrella olijven, (suikervrij maar met peper en rozemarijn)
  • 2/3 zakje geraspte Gruyerekaas
  • versgemalen zwarte peper
  • gedroogde oregano

Nodig

  • goede oven
  • pizzaplaat voor in de oven 
  • knoflookpers
  • je handen
  • pizzasnijder

Bereiden:

Verwarm de oven voor op het programma ‘zelfmaakpizza’ of  op 230 C heteluchtoven (eventueel met de functie onderwarmte) voor 12 minuten.  

  1. Knijp een teen knoflook boven elke bodem uit. Smeer de stukjes uit over de bodems met je vingers of een lepel.
  2. Snipper de ui en spreid ook uit over beide bodems. 
  3. Spreid de uitgelekte tonijn uit over de bodems. 
  4. Knijp een stuk of 6 a 7 toefjes van 1 cm  ansjovispasta per pizza tussen de tonijn en ui-stukjes op de pizzabodem.
  5. Halveer per pizza ongeveer 6 olijven en leg ze ook tussen de andere dingetjes  op de bodem.
  6. Strooi de kaas erover, maal de peper boven de pizza’s en verstrooi 1 vingerpakje (1/2 theelepel ofzo) oregano per pizza.
  7. Zet een pizza in de voorverwarmde oven op een laag niveau.  Maak ondertussen de andere pizza op en eventueel een frisse salade.

Voor een volledige en zomerse maaltijd kun je een makkelijke salade erbij maken: veldsla, ijsbergsla of andere gemengde sla met komkommerpartjes, tomaatjes of paprika of wat je maar lekker vind en in huis hebt. Maak af  met een dressing van vers citroensap,  olijfolie extra vierge, zeezout en peper. 

Knoflook is gunstig voor cholesterol en vetspiegels, bloedstollings-regulerend, ontstekingsremmend en heeft nog meer gunstige effecten in je lichaam.

Gezond doen? Elke dag knoflook!

TIPS

Elke oven en pizzaplaat is nét weer anders. Beter is het om een iets kortere tijd in te stellen en eventueel een paar minuutjes langer erin laten dan een overbakken pizza. Zonde van de flavours.

Een pizzaplaat lijkt de bodem minder uit te drogen dan wanneer je bakt op een rooster.

De pizzatopping en kaas moet een beetje sputteren/bewegen van de hitte aan het einde van de baktijd. De kaas en crust mogen hier en daar bruin zijn. Houd wel 220-230 graden C aan want anders worden de pizzabodem en de topping niet lekker en knapperig. 

Ik maak de eerste pizza altijd op de pizzaplaat op.  De tweede pizzabodem laat ik  op het karton liggen waarmee de pizzabodems gescheiden werden in de verpakking. Wanneer de eerste pizza klaar is schuif ik de tweede voorzichtig van het karton op de lege hete pizzaplaat. Zo kun je “vooruit” werken. 

Terwijl de eerste pizza in de oven ligt, kun je ook al iets anders maken bijvoorbeeld een salade. Ik deel de eerste pizza met mijn tafelgenoot zodat we samen kunnen beginnen met eten terwijl de tweede in de oven ligt.

Buon appetito !

De ingrediënten die je over hebt, kun je in allerlei andere spontane left-over gerechten gebruiken. 

Share with:


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *