Kip Tandoori met roerbakgroenten

Dit gerecht maakte ik gisteren toen ik nog van allerlei groenten overhad toevallig. De meeste pakjes voor kip tandoori zijn niet suikervrij behalve deze ene van Fairtrade Original. Dit gerecht is daarmee suiker- en tarwevrij en zit boordevol vezels en vitaminen. Daardoor heb je tussendoor minder trek in snacks.

desiree kerkdijk

Ingrediënten voor 3 a 4 porties

– 300 gram biologische winterpenen, geschrapt
– 2 uien, gepeld
– 2 tenen knoflook, gepeld
– 250 gram sperziebonen, schoongemaakt en gehalveerd
– 800 gram gesneden spitskool
– 1 tl kurkumapoeder
– ½ tl serehpoeder
– Zwarte peper
– Zeezout
– kokosolie
– Fairtrade Original Indiase Tandoori kruidenpasta 
– 8 kipdijfilets
– Klein blikje kokosmelk 200 ml , bv van Fairtrade Original
– verse stukjes ananas
– 1 wok of grote braadpan, 1 pan om vlees in te bereiden.

Bereidingswijze

1. Snijd de kipdijfilets overlangs in drieen. Snijd 1 ui in grove stukken en doe de kipstukken en  ui in een mengschaal. Voeg de kokosmelk en de kruidenpasta. toe. Meng goed en laat 15 minuten marineren. Of de hele nacht in de koelkast. 

2. Snipper ondertussen de tweede ui en knoflook fijn. Smelt een eetlepel kokosolie in een grote wok of braadpan en fruit de uit en knoflook aan. Snijd ondertussen de wortel en sperziebonen in kleine stukjes en voeg deze toe. Even roerbakken. Dan ook de kurkuma, sereh, een paar draaien peper malen en zeezout naar smaak toevoegen. Doe de deksel op de pan en gaar de groentes bijna gaar. Dit duurt 10-15 minuten. 

3. Doe ondertussen de gemarineerde kip in een hete pan om aan te braden. Draai na een paar minuten de warmtebron lager en gaar door. Dit duurt ongeveer 15-20 minuten.

4. Voeg de spitskool toe aan de groenten en laat nog even garen met de deksel op de pan tot het iets geslonken is. Roerbak daarna het geheel een paar minuutjes goed door.

5. Schep 2 grote scheppen groenten per persoon op. Leg de stukjes ananas en de kip erbij. Garneer eventueel met wat (zwart) sesamzaad, cashewnoten, sambal, kokosvlokken of iets anders dat je nog in huis hebt en lekker vindt.

Wat je over hebt, kun je de volgende dag meenemen voor de lunch. Als de kip op is, bak je alvast een omelet erbij met gemberpoeder, chili en komijn. Ready to go.

Share with:


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *