Deprecated: Elementor\DB::is_built_with_elementor is verouderd sinds versie 3.2.0. Gebruik in plaats daarvan Plugin::$instance->documents->get( $post_id )->is_built_with_elementor(). in /customers/9/d/3/potential-lifestyle.nl/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 5211

Fysiek bewegen is ook mentaal

Bewegen is hersenwerk

Sport en beweging leidt tot 20% meer doorbloeding in je hersenen. Afvalstoffen die je hersenen maken, kunnen beter en sneller afgevoerd worden dan wanneer je op de bank blijft zitten. Je hersenen gaan door fysieke bewegingen zelfs nieuwe verbindingen maken. Dat duidt op groei en dat is per definitie gunstig. Je humeur verbetert, je geheugen doet het beter en je leert makkelijker. Je kan meer aan, wordt productiever en creatiever. Je voorkomt op lange termijn depressie, dementie en Parkinson.

Tijdens zittend denkwerk gebruik je maar een klein deel van je hersenen. Je denkt je makkelijk vast of je staart je blind op iets. Doorbreek je het  zittende denkwerk met een paar keer bewegen, worden meerdere hersengebieden tegelijkertijd actief. Opeens bekijk je het ding waar je aan werkte van een andere kant. Je kunt de situatie makkelijker relativeren of creatief oplossen. Afwisseling in beweging en intensiteit is de gouden formule.

Variatie in bewegen stimuleert verschillende delen van je hersens

Langzaam en bewust bewegen, zoals stretchen of yoga stimuleert de integratie van emoties en gedachten. Terwijl je werkt aan soepelheid verwerk je ook emoties die op dat moment een rol spelen in je leven.

Tijdens functionele training, een combi van krachttraining en bewegingen trainen die voorkomen in het dagelijkse leven, train je je spierkracht en coördinatie natuurlijk. Daarnaast train je ook je complexe denken, redeneren, multitasken en problemsolving. Je kunt rustig stellen dat je met je kracht en coördinatie ook je weerbaarheid in het dagelijks leven traint.

Dan is er nog intervaltraining; 30 seconden tot 5 minuten van explosieve of intensieve bewegingen die je afwisselt met eenzelfde periode van rust of laag intensieve bewegingen. Intervaltraining reguleert je behoefte aan eten. Het grijpt aan op je honger- verzadigingscentrum in je hersens. 

Honger en verzadiging begint in je hersens

Honger- en verzadigingsimpulsen ontstaan ook in je hersenen. Door een levenlang weinig bewegen en slecht eten kan deze impulsgenerator van slag af geraakt zijn. Door te bewegen zet je de afstelling van de generator weer in de juiste stand.

Wanneer je eenmaal begonnen bent met sporten veranderen je lichaam en je behoeftes. Neem het waar en sta open. Ga ervan uit dat je lichaam er alles aan doet om jou zo goed mogelijk te laten draaien. Het reageert op alle acties die je structureel doorzet. Geef het even de tijd want de metabole reacties van je lichaam gaan langzaam dan je gedachtengang.   

En bewegen is niet vooral niet een straf voor te veel of slecht eten. Andersom geldt wel dat wanneer je slecht eet of drinkt, bewegen loodzwaar voelt. Help je lichaam een handje en eet gezond. 

Sit less, get active!

Het is zeker geen hogere wiskunde om je boodschappen verstandig te doen. Met een paar eenvoudige tips kom je al een heel eind. Lees door.